سجده واجب قرآن
وبلاگ نماز
نماز درس توحيد ورمز اخلاص و راز عبوديت است .

(مسئله 1071)در هريك از چهار سوره «سجده»، «فُصّلت»، «نجم» و «علق»، يك آيه سجده است كه اگر انسان بخواند يا به آن گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آيه، بايد فوراً سجده كند و اگر فراموش كرد، هر وقت يادش آمد، بايد سجده نمايد.

(مسئله 1072)اگر انسان موقعى كه آيه سجده را مى خواند، از ديگرى هم بشنود، چنانچه گوش داده، دو سجده نمايد و اگر به گوشش خورده، يك سجده كافى است.

(مسئله 1073)در غير از نماز، اگر در حال سجده آيه سجده را بخواند يا به آن گوش بدهد، بايد سر از سجده بردارد و دوباره سجده كند.

(مسئله 1074)اگر آيه سجده را از كسى كه قصد خواندن قرآن ندارد، بشنود، يا از طريق راديو يا نوار آيه سجده را بشنود، لازم نيست سجده نمايد; ولى اگر از وسيله اى مثل بلندگو كه صداى خود انسان را مى رساند بشنود، واجب است سجده كند.

(مسئله 1075)در سجده واجب قرآن، نمى توان بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى سجده كرد; ولى ساير شرايط سجده را كه در نماز است، لازم نيست مراعات كنند.

(مسئله 1076)در سجده واجب قرآن، بايد طورى عمل كند كه بگويند سجده كرد.

(مسئله 1077)هرگاه در سجده واجب قرآن، پيشانى را به قصد سجده به زمين بگذارد، اگرچه ذكر نگويد كافى است و گفتن ذكر، مستحبّ است و بهتر است بگويد: «لااِلَهَ اِلاَّ اللهُ حَقّا حَقّا; لاَاِلَهَ اِلاّ اللهُ اِيماناً وَ تَصْدِيقاً; لاَاِلَهَ اِلاَّ اللهُ عُبُودِيَّةً وَ رِقّاً; سَجَدْتُ لَكَ يا رَبَّ تَعَبُّداً وَ رِقّاً; لاَ مُسْتَنْكِفاً وَ لاَ مُسْتَكْبِراً; بَلْ اَنَا عَبْدٌ ذَلِيلٌ ضَعِيفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ».

7. تشهّد (مسئله 1078)در ركعت دوم تمام نمازهاى واجب و ركعت سوم نماز مغرب و ركعت چهارم نماز ظهر و عصر و عشا، نمازگزار بايد بعد از سجده دوم بنشيند و در حال آرام بودن بدن تشهّد بخواند، يعنى بگويد: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد».

(مسئله 1079)كلمات تشهّد بايد به عربى صحيح و به طورى كه معمول است، پشت سر هم گفته شود.

(مسئله 1080)اگر كسى تشهّد را فراموش كند و بايستد و پيش از ركوع يادش بيايد كه تشهّد را نخوانده، بايد بنشيند و تشهّد را بخواند و دوباره بايستد و آنچه بايد در آن ركعت خوانده شود، بخواند و نماز را تمام كند; و اگر در ركوع يا بعد از آن يادش بيايد، بايد نماز را تمام كند و بعد از سلام نماز، تشهّد را قضا كند، و بايد براى تشهّد فراموش شده، دو سجده سهو به جا آورد.

(مسئله 1081)مستحب است در حال تشهّد بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را به كف پاى چپ بگذارد و پيش از تشهّد بگويد: «اَلْحَمْدُلِلّهِ» يا بگويد: «بِسْمِ اللهِ وَ بِاللّهِ وَ اَلْحَمْدُلِلَّهِ وَ خَيْرُ اْلاَسْماء لِلّهِ » و نيز مستحب است دستها را بر رانها بگذارد و انگشتها را به يكديگر بچسباند و به دامان خود نگاه كند و بعد از تمام شدن تشهّد بگويد: « وَتَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ » .

(مسئله 1082)مستحب است زنها در وقت خواندن تشهّد، رانها را به هم بچسبانند.

8. سلام نماز (مسئله 1083)بعد از تشهّد ركعت آخر نماز، واجب است نمازگزار، در حالى كه نشسته و بدنش آرام است، بگويد: «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ» واحوط استحبابى آن است كه «وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَركاتُهُ» را اضافه نمايد، يا بگويد: «السَّلامُ عَلَيْنا وَعَلى عِبادِ الله الصّالِحِينَ » ومستحبّ است بعد از تشهّد و قبل از سلام بگويد: «السَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ».

(مسئله 1084)اگر كسى سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد كه صورت نماز به هم نخورده است، و كارى هم كه عمدى و سهوى آن، نماز را باطل مى كند ـ مثل پشت به قبله كردن ـ انجام نداده، بايد سلام را بگويد و نمازش صحيح است.

(مسئله 1085)اگر كسى سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد كه صورت نماز به هم خورده است، يا پيش از آنكه صورت نماز به هم بخورد، كارى كه عمدى و سهوى آن، نماز را باطل مى كند، مثل پشت به قبله كردن انجام داده باشد، نمازش صحيح است، ليكن بايد دو سجده سهو به جا آورد.

9. ترتيب (مسئله 1086)اگر كسى عمداً ترتيب نماز را به هم بزند، مثلا سوره را پيش از حمد بخواند، يا سجود را پيش از ركوع به جا آورد، نمازش باطل مى شود.

(مسئله 1087)اگر نمازگزار، ركنى از نماز را فراموش كند و ركن بعد از آن را به جا آورد، مثلا پيش از آنكه ركوع كند، دو سجده نمايد، نمازش باطل است.

(مسئله 1088)اگر نمازگزار، ركنى را فراموش كند و چيزى را كه بعد از آن است و ركن نيست به جا آورد، مثلا پيش از آنكه دو سجده كند، تشهّد بخواند، بايد ركن را به جا آورد و آنچه را اشتباهاً پيش از آن خوانده، دوباره بخواند.

(مسئله 1089)اگر نمازگزار، چيزى را كه ركن نيست، فراموش كند و ركن بعد از آن را به جا آورد، مثلاً حمد را فراموش كند و مشغول ركوع شود، نمازش صحيح است.

(مسئله 1090)اگر نمازگزار، چيزى را كه ركن نيست، فراموش كند و ركن و چيزى را كه بعد از آن است و آن هم ركن نيست، به جا آورد، مثلا حمد را فراموش كند و سوره را بخواند، چنانچه مشغول ركن بعد شده باشد، مثلا در ركوع يادش بيايد كه حمد را نخوانده، بايد ادامه دهد و نماز او صحيح است; و اگر مشغول ركن بعد نشده باشد، بايد آنچه را فراموش كرده، به جا آورد و بعد از آن، چيزى را كه اشتباهاً جلوتر خوانده، دوباره بخواند.

(مسئله 1091)اگر نمازگزار، سجده اول را به تصوّر اينكه سجده دوم است، يا سجده دوم را به خيال اينكه سجده اول است به جا آورد، نمازش صحيح است، و سجده اول او سجده اول و سجده دوم او، سجده دوم حساب مى شود.

10. موالات (مسئله 1092) انسان بايد نماز را با موالات بخواند; يعنى كارهاى نماز، مانند ركوع و سجود و تشهّد را پشت سر هم به جا آورد و چيزهايى را كه در نماز مى خواند، به طورى كه معمول است، پشت سر هم بخواند و اگر به قدرى بين آنها فاصله بيندازد كه نگويند نماز مى خواند، نمازش باطل است.

(مسئله 1093)اگر نمازگزار در نماز، سهواً بين حرفها يا كلمات فاصله بيندازد و فاصله به قدرى نباشد كه صورت نماز از بين برود، چنانچه مشغول ركن بعد نشده باشد، بايد آن حرفها يا كلمات را به طور معمول بخواند; و اگر مشغول ركن بعد شده باشد، نمازش صحيح است.

(مسئله 1094)طول دادن ركوع و سجود و خواندن سوره هاى بزرگ، موالات را به هم نمى زند.

منبع : رساله توضیح المسائل [منبع الکترونیکی]


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط حسین احمدپور مبارکه